Tentang Aku.....

My photo
♥ Lahir pd 20 February 1979 ♥ Mudah mesra tp sensitif ♥ Orang Serawak, Berdarah campuran Malay + melanau + iban ♥ DAH KAWIN DA. Dan di kurniakan 2 org hero.Syukur alhamdulillah. ♥ Suka akan muzik, seni dan fesyen ♥ Suka mkn dan mkn...dan mkn ♥ Suka main masak2. ♥ Suka Berkebun (peminat tegar bunga Ros) ♥ Suka bergambar dan main pesbuk. hahahha....

♥Kengkawan cayangku♥

Mesej dari kamek untuk kitak....

Thursday, February 7, 2013

ENTRY dah basi...sob..sob

Salam & hye kengkawan semua

Sori...sesangat....ENTRY nie sepatutnya kena tulis ujung bulan lepas. Terlepas ler pulok...huhuhu

Bukan apa lately nie...aku bz sesangat. Mcm2 ujian & dugaan yg harus aku tempuhi...hadapi...

Harap2...lepas nie..tenang2 kan la fikiran haku.

Nanti2 aku cerita plak part kenapa fikiran aku jadi celaru, hati tak tenang, tdo tak lena..menangis airmata.

Bagi sesapa yg sentiasa follow aku punya instagram or pesbuk tue..tau la apa yg berlaku

sob...sob...

So, kali ini aku juz hapdet entry yg dah lepas2 kay. Today, bercerita pasal entry makanan lagi.

MENU: -

Ikan pirang or empirang (org sarawak cakap) goreng garing

Terung asam or terung dayak rebus belacan.

So, layan2...pic nie. Nikmati la dlm keadaan pwut yg kosong k. heeeeeeeee



Titik sebatang serai.....rebus bersama air.
sementara menunggu air rebusan mendidih dgn machonya...korang buang tahi ikan bilis. ambil la secukupnya mengikut size/jumlah terung yg nak d masak. jgn plak korang ambil segegam ikan bilis utk dimasak bersama sebiji terung jer. Alamatnya lemas la terung tersebut dek kerana majoriti rakyat ikang bilis dalam periuk itu nanti. huhuhu
Selepas itu, ambil la sebrp byk cili padi/cili jarum ker ape ker...ikut sesuai anak tekak korang. Secubit belacan utk yg suka belacan. tak bubuh pun takpe gak. Ikan bilis tadi ditumbuk bersama cili n belacan tadi.

sambil2 itu lepas korang bubuh bahan2 yg ditumbuk ke dalam periuk berisi air rebusan serai tadi...korang bersih2kan terung asam td. jgn buang kulit terung. nanti tak masam. biji terung buang ler...nanti korang kena sakit apendik..susah pulak.  Potong ler ikut mcm style haku tue. Potong baji ker mcm tue? tak tau plak haku. hehehhe


Ha ~ gnie la rupa bila terung asam td nak hampir masak. mcm mana nak pastikan dah masak ker dak??? korang ambil sudu...masuk dlm mulut korang. opsssssss...gurau haku jer. nanti melecur ler plak mulut korang...susah plak nak claims insurance. hehehhe.... korang potong or tekan2 sikit isi terung tue. klu dh dpt d potong guna sudu...masak ler tue. 
* Jika ada ikan salai...perghhhh..bulih campur jugak....sedappppppppp wooo...menjilat pinggan terus!


Ini ha rupa ikan pirang yg haku maksudkan tadi. Disekitar Sarawak ikan ini amat glamer didada2 akhbar. hahhaha.... Tapi..utk yg pro siang or mkn ikan ini mmg mengemarinya. coz ikan ini sungguh byk tulang temulangnya. Aku rasa ikan ini...asal usulnya byk sangat mkn pil kalsium kot. huhuuhu....

Korang siang ikan mcm haku buat tue. pasti tak ketulangan. hehehe....selar bdn ikan tue halus2 mcm hubby aku buat. hubby aku siang ok. bukan haku. haku cuma goreng jer. *wink*


Ok..lepas d goreng..semua dah siap..........................

APA LAGI???

MELAHAP DENGAN PENUH JAYA la....hehehhe








No comments: