Tentang Aku.....

My photo
♥ Lahir pd 20 February 1979 ♥ Mudah mesra tp sensitif ♥ Orang Serawak, Berdarah campuran Malay + melanau + iban ♥ DAH KAWIN DA. Dan di kurniakan 2 org hero.Syukur alhamdulillah. ♥ Suka akan muzik, seni dan fesyen ♥ Suka mkn dan mkn...dan mkn ♥ Suka main masak2. ♥ Suka Berkebun (peminat tegar bunga Ros) ♥ Suka bergambar dan main pesbuk. hahahha....

♥Kengkawan cayangku♥

Mesej dari kamek untuk kitak....

Monday, April 8, 2013

Bila tiba hari itu..........

Salam sayang semua....

Pa kabar? diharap kita semua dibawah lindungan yg Maha Esa. Mohon jauh dari segala penyakit dan malapetaka. Amin Ya Rabbal Alamin.

Entry kali nie...bercerita pasal hari ulangtahun kepemergian arwah bapakku. Setiap kali menjelang tarikh 08 April setiap tahun...pasti datang la emosi sebak secara tetiba tanpa dijemput hadir. 

Dan, setiap kali itu lah...perasaan trauma itu ada. Ye la....time hari arwah bapak pergi meninggalkan kami.....arwah tak sakit. sihat walafiat jer. Tapi.....pada tarikh 08 April 2009, seingat aku jam 7.25pm arwah bapak menghembuskan nafasnya yg terakhir tanpa kami semua disisi.

W/bagaimanapun....dihari2 terakhir bersama arwah..sempat aku mencium tangannya dan berguran senda buat kali terakhir (masa tue aku tak tau lagi arwah akan pergi buat selama2nya....sob...sob). Tanda2 itu ada dr pandangan mataku (bukan tanda nazak or sakit kuat) tapi....aku tak terlafaz...cuma pendamkan saja. sob..sob...

Kenapa kami tiada disisi time tue? kami baru jer balik dari melawat arwah diward time tue. Arwah suruh kami balik kejap...rest dulu kat hotel. Masa tue arwah ditahan diward GH, Bintulu. Sungguh miskin betul services hospital disana. Sejujurnya..bila dikenang balik...mmg sakit hati. Tapi, yalah...klu nak panjang2kan cerita....susah jugak. So, kami pendamkan saja.

OK la...tak nak cerita pasal perkara2 yg menyakitkan hati. Yg dah berlalu..biarkan la berlalu.

So, today genap 4 tahun arwah bapak telah meninggalkan kami. Genap 4 tahun kami hidup berdikari tanpa beliau. Sesungguhnya arwah seorang bapak yg Allah swt kurniakan untuk kami, yg cukup PERFECT! Tiada seorang pun insan yg mampu mengantikan tempat arwah dihati kami. Arwah betul2 bapak yg baik, pemurah, tegas tapi kuat berjenaka. Bagi aku, anak ketiga arwah.....perasaan "menghargai" jasa baik arwah mmg tidak putus2 aku kenang.

Teringat suatu ketika dulu...masa tue...aku nak henpon baru...arwah cakap...nak ker? bulan depan dia belikan. siap kasi suprise2 gittew. jeles plak mak aku time tue. hik3x.....

Klu nak relod...msg jer..pasti dia belikan. klu arwah pegi jejalan dibandar..pasti ada jer ole2 untuk kami. 

Oh! Ada yg cakap...orang yg baik, takkan kekal lama. Allah swt akan jemput mereka2 nie balik awal. tak nak bagi byk2 dosa kat mereka2 nie. isk...iskk....

Tapi...wpun bapak dah tiada lagi.....kekadang hatiku diusik oleh sikap anak2ku. Sikap dan minat mereka berdua, Affan dan Adeed...hampir sama mcm arwah bapak. Hobi pedang samurai, martial arts, karaoke.....semua ada pada anak2 aku. OH, terlepas rindu sikit.......


Dikesempatan pada tarikh ulangtahun pemergian arwah bapak dalam entry kali ini..tak byk beza mcm entry tahun lepas. Tahlil dan surah Yassin untuk arwah bapak.

Semoga roh arwah sentiasa dicucuri rahmat Allah swt. Salam Al - fatihah dan semoga bapak damai dialam sana.


Dan doa untuk kedua orang tuaku......


Salam Al - fatihah dan semoga bapak damai dialam sana.

Oh.....aku saje nak upload this pic. Buat kenang - kenangan arwah bapak dengan suamiku (mana tau kut2 suamiku dah terLUPA suasana bahagia itu)

Majlis akad bersama arwah bapak - kenangan 5 tahun lepas.

Dan, buat suamiku......

Tok kenangan kitak bersama arwah bapak 5 tahun yg lepas. Walaupun dihati dan sanubari kamek merasakan tidak akan ada sorang pun insan yg dapat mengantikan tempat arwah bapak 100%.....tapi.... fahami ini yg terjadi 5 tahun yg lepas selepas akad nikah tersebut berlangsung:-

LAFAZ AKAD NIKAH

"Aku terima nikahnya dgn si dia binti si ayah dia dengan mas kahwinnya RM" 

Bunyi macam senang? tapi kita tau tak erti sebenar atau erti tersirat disebalik lafaz akad nikah tu. 

ERTI TERSIRAT

"Aku tanggung dosa-dosa si dia dari ibu bapanya, apa saja dosa yang dia buat,dari dedah aurat hingga ke tinggalnya solat, aku tanggung dan bukan lagi ibu bapanya tanggung dan aku tanggung semua dosa bakal anak-anak aku. Kalau gagal, maka aku fasik, dayus & aku rela masuk neraka dan malaikat Zabaniyah melibas aku hingga pecah badan aku”


So, untuk mengantikan 100% memang tak dapat. Keistimewaan insan bergelar bapak tok cuma kita dapat rasakan sekali seumur hidup jak. Tiada insan kedua yg bernama bapak selepas mereka tiada lagi didunia ini.

So, renungkan la....

Suamiku....Bahagiakanlah diriku seperti dia (bapa) membahagiakan diriku bukan saja dari segi kasih sayang malahan tanggungjawab yg tak kenal erti jemu.

Salam kedamaian buat semua

8 comments:

Mimy Hamid said...

min..u make me sebak..AL Fatihah buat bapak min....huwaa..

yasmin nana said...

terima kasih dear mimy. klu u sebak....min pun sebak jugak. sob..sob

Miss Volvo said...

sedihnya.

yasmin nana said...

jgn sedey2 ya dear miss volvo. klu u sedih..saya pun turut sedey sama. sob...sob

intandayani said...

Betul kata Mimy..Sebak bile baca part akhir tu..

Anonymous said...

He is a good man. And also can be a good friend no matter what age you are.Good to know him even he cant be in law.May ALLAH bless him.Al Fatihah to arwah.

yasmin nana said...

tengkiu intan dayani visit my belog. selamat berkenalan.sowi..lama tak hapdet. bz renovate umah. heeee..add min kat pesbuk. nanti saya approved. b4 tt msg dulu. takut salah add plak. heeeeeeeee

yasmin nana said...

anonymous?? be in law?? errrr....