Tentang Aku.....

My photo
♥ Lahir pd 20 February 1979 ♥ Mudah mesra tp sensitif ♥ Orang Serawak, Berdarah campuran Malay + melanau + iban ♥ DAH KAWIN DA. Dan di kurniakan 2 org hero.Syukur alhamdulillah. ♥ Suka akan muzik, seni dan fesyen ♥ Suka mkn dan mkn...dan mkn ♥ Suka main masak2. ♥ Suka Berkebun (peminat tegar bunga Ros) ♥ Suka bergambar dan main pesbuk. hahahha....

♥Kengkawan cayangku♥

Mesej dari kamek untuk kitak....

Monday, March 7, 2011

1 MARCH 2010

tup...tap...tup..tap........

Sedar tak sedar..kita dah berada dibulan March dalam tahun 2010. Ini bermakna ada 9 bulan lagi nak ke tahun 2011. Tapi, bagi aku itu tak penting. Yang penting...ada 9 bulan lagi tinggal untuk kita capai apa2 matlamat/impian/target kita for this year. Bagi aku...kalau simpan target/ impian untuk setiap tahun, KEHIDUPAN kita lebih bermakna & tersusun. Yer dak?

So...untuk tahun ini, target/ impian aku & hubby...tak lain tak bukan...

"KAMI NAK ADA ANAK HASIL DARI ZURIAT SENDIRI"

Ya Allah, Ya Tuhanku....tolong dengarilah isi hati kami.

Yelah....hanya orang2 yang menanti harapan seperti kami inilah yang amat memahami situasi, jiwa serta perasaan kami.

Berbagai macam usaha yang kami usahakan (tp, blum la part usaha yang sampai mengeluarkan $ berpuluh2 ribu mcm sesetengah orang tue).

Cuma kami amat yakin dengan kuasa yang Maha Esa. Penah aku dengar...ayat motivasi di harian metro, dalam ruangan agama. Ayat tersebut berbunyi spt begini:-

"Tiada sesiapa pun yang dapat mengetahui akan apa yang ada di dalam rahim seorang wanita, melainkan Allah swt".

.........bila setiap kali aku ingat kata motivasi itu...aku menjadi bersemangat pula.

Kalau nak di layan atau di dengar mulut2 orang sekeliling...huh....MAMPUS!

.............."JIWA AKU TERSIKSA"!!!!!

Tapi, apa bleh buat.....mulut tempayan senang la kita tutup...mulut manusia nie...adoiii...payah! yer dak?

Ingat lagi aku salah satu peristiwa yang merobek jiwa ku & hubby. Nie aku nak cerita ler skit...

Suatu ketika, kami mendapat komen di dalam facebook hubby ku. Komen itu telah di upload kan disalah sebuah kotak2 komen yang ada dalam pic album hubbyku. Nak tau?? Komen itu di hantar oleh sahabat aku sendirik. Komen itu memang bikin sakit hati! Mungkin bagi dia itu tidak menyakiti hatinya. Coz, jiwa dia bebal sikit kot...Ok la meh baca komen dia. Komennya lebih kurang begini....

A bukan nama sebenar komen: Eh, asyik2 pic korang jer korang upload dalam fb korang. (tp, tidakkah dia tahu yang dia sebenarnya menceroboh fb hubby ku. Dan, dia tidak sedarkah yang fb kami sendiri milik kami lah! Yang dia pegi nak menyibuk apasal?? What d F**k!). Then dia komen...pic baby korang takde ker? (what d F**K again! COME here, bastard..let's me KICK OUT ur ASS!!) Siap dia cakap lagi.....Ntah2, aku yang tak lama lagi kawin nie yang dapat baby dulu! (Tak panas ker ati korang yang sama senasib ngan aku nih, dengar dia komen sebegitu rupa???!!) Kompiden banget dia ya....Dia tak hengat ker yang mencipta dia yang biul, bodo, bahlul, yang dajal tue adalah Allah swt yang Maha Kuasa???? Dia memang daif la! Sia2 jak ko nie muslim! baguih lagi kawan2 aku yang non muslim. Percaya juga mereka dengan kewujudan Tuhan. Tue la...bila mak bapak ko antar ko blajar agama ko pegi buat anak HARAM!! opsssssssssss.......terlebih sudah!

Eiiii....memang komen dari DAJAL itu bikin jiwa aku PANAS! PANAS!! Nak air?? heh....

Continue lagi...........

Dia tue sapa??? Suka ati jantung, jiwa, raga kami lah nak upload apa2 pic dlm fb kami sendirik. Itu hak KAMI...doe! urm...yang dia tue pegi abiskan air liur bau longkang dier tue bagi komen ala2 DAJAL tue...bukan kah FREE kena SUMPAH SERANAH kami.

Wahai pasangan A....Jgn jadi DAJAL yer...nak Melawan atau menidakkan kuasa Allah swt. Nanti ko kena pangkak dek petir! Nak bagi komen itu...fikirlah dulu. Jangan hantam kromo jer. Kalau tak puas ati/ or DENGKI tahap d MAX tengok orang upload byk2 pic kawin...Nanti2 time korang kawin, korang UPLOAD la byk2! ADA KU KESAH??? Sampai BURST album dlm fb korang pun...KAMI SEKETURUNAN TAK KESAH!! Lantak la DAJAL oiii! Lain la kawin ala2 SUPERB GRAND de BOOM mcm DK & CT NURHALIZA! Setakat kawin JIMAT BUDGET tue...x d herankan! 2, 3 bulan nak kawin....RIUH SEKAMPUNG. Jaja...sana sini...cerita shopping hal kawin. Bagai!! Lets say la orang tak puas ati ngan korang, APA KORANG RASA?? OREN?!! Berbudi bahasa lah sikit dek non oiiiiii!! Tue pasal la idup korang cam gitu. Tak puas ati sikit...dah jaja cerita tak baik pasal orang! Hina kawan sendirik lagi tue. Eksen bukan main tinggi. Megin ala2 anak orang berada. Mesti ko cakap kat dalam ati ko tue...peduli APA KORANG?? Mulut ko, suka ati ko lah mesen kan??Mmg pun PEDULI APA kami dengan ko! Ko yang dulu bikin PASAL! Ko ingat kami tak tau asal usul ko tue.......terOVER eksen! Padahal.....Aih.....dah buat DOSA plak aku nie....merepak pasal korang! Tak berfaedah langsung! Suh....suh...pegi jauh2!!

Urm...fenin2 tengok perangai manusia cam gnie. Kita yang tak mo stress pun....terlibat sama dalam kes stress mengstress nie. HANCUSSSS!

Huarghhhhhhhhhhhhhhhh......TAKE ME OUT FROM THIS SITUATION!!! I HATE F*UC*ER!

COOL DOWN...min, COOL DOWN! Pls...dun put yourself on STRESS!Bermunasabah lah diri. Yakin dan terus yakin hanya Allah swt yang Maha Berkuasa, Maha Mendengar dan Maha Mengetahui akan apa yang ada di dalam isi hati KAMI. Nak marah dengan perangai orang yang tak sedar diri ini pun tak guna jugak. Better teruskan matlamat & yakin padaNya.

Oleh itu....setiap hari, setiap masa, setiap detik dan saat...KAMI TERUS BERMOHON PADAMU, Ya Allah.

Meh aku SHARE kan kat korang Doa & amalan untuk mendapatkan Zuriat. Check it out!

1.
Memperbanyakkan taubat dan istighfar. Ibu bapa yang banyak melakukan taubat dan istighfar, ALLAH s.w.t. sentiasa mengasihi dan merahmati kedua-duanya dan juga segala isi dalam rumahtangga termasuk anak dalam kandungan.

2.
Berpuasa sunat. Khusus untuk suami, banyak berpuasa sunat atau sekurang-kurangnya semingu dua kali atau sehari pada hari Isnin dan Khamis atau salah satu daripada hari-hari berkenaan atau pada hari-hari putih (13, 14 dan 15 bulan Hijrah). Perlu diingatkan, amalan puasa sunat cuma digalakkan dilakukan oleh suami atau bapa (bagi anak) sahaja seperti mana dilakukan oleh Nabi Zakaria a.s. Bagi ibu, sekiranya tidak memberi kesan kepada kesihatan bayi dalam kandungan bolehlah diamalkan.

3.
Tidak bercakap yang sia-sia. Ketika isteri sedang mengandung, suami seboleh-bolehnya tidak bercakap yang sia-sia, lebih-lebih lagi yang boleh mendatangkan dosa seperti mengumpat, menfitnah dan sebagainya. Sebaliknya, basahilah lidah dengan berzikir dan bertahmid atau bercakap yang mendatangkan faedah.

4.
Banyak berdoa. Sentiasa berdoa agar ALLAH s.w.t. mengurniakan anak yang soleh atau solehah. Sekurang-kurangnya setiap lepas sembahyang, bacalah doa khusus bagi ibu yang sedang mengandung.

5.
Banyak membaca al-Quran. Secara umumnya, elok membaca al-Quran dengan semua surah, tetapi di sini surah-surah yang dibaca serta kesannya.

Surah al-Fatihah – Untuk menerangkan hati dan menguatkan daya ingatan

Surah Maryam – Untuk memudahkan ibu bersalin dan memperolehi anak yang sabar dan taat.

Surah Luqman – Untuk memperoleh anak yang cerdik akal dan cerdik jiwa.

Surah Yusuf – Untuk memperoleh anak yang cantik rupa dan cantik akhlak.

Surah Hujurat – Untuk memperbanyakkan susu ibu dan anak bersifat berhati-hati

Surah Yaasin – untuk ketenangan hati dan anak tidak terpengaruh dengan godaan syaitan yang mengajak kepada maksiat.

Surah Taubah – Untuk membersih jiwa dan terpelihara daripada maksiat.

Surah an-Nahl – Untuk melahirkan anak yang berdisiplin.

Antara Amalan untuk mendapat Zuriat: -

Setelah berusaha dengan perubatan moden dan kampung untuk memperoleh zuriat bahkan telah berdoa kepada Allah, namun belum memperoleh zuriat, maka kita dituntut supaya banyak bersabar dan jangan dalam keadaan tertekan. Perasaan yang tidak stabil akan mengganggu keadaan dalam diri anda dan ini akan menyukarkan lagi bagi anda berdua untuk memperolehi zuriat.

Di dalam berdoa kita disuruh menaruh harapan seratus peratus kepada Allah dan yakin bahawa Allah berkuasa untuk mengabulkan doa kita tersebut. Yang paling penting awali doa dengan pujian kepada Allah dan selawat kepada Rasulullah SAW begitu juga dalam menutup doa.

Mungkin anda semua boleh mencuba amalan di bawah ini, semoga Allah memberikan jalan penyelesaian yang terbaik untuk anda dalam penantian untuk mendapatkan zuriat.

Amalan pertama.

Selepas Fajar ataupun Solat Subuh
- Baca Bismillah 1 kali
- Kemudian selawat kepada Nabi Muhammad SAW 3 kali.
- Setelah itu sujud dan baca kalimah syahadah 101 kali
- Dalam sujud tersebut mohonlah kepada Allah apa yang kita hajatkan. (Umpamanya: “Ya Allah, kurniakanlah kepada hamba mu zuriat atau anak yang soleh yang Engkau berkati di dunia dan akhirat)
- Kemudian tutup doa tersebut dengan membaca selawat 3 kali.
Amalkanlah cara ini baik suami ataupun isteri selama 15 hari atau teruskan jika masih belum berhasil dan jangan merasa putus asa. Sebab Allah tidak suka terhadap orang yang suka berputus asa.

Amalan kedua.

-Suami hendaklah membaca “Ya Mutakabbir” (Allah Yang Maha Memiliki Keagungan ) sebanyak 11 kali sebelum mengadakan jimak.
-Isteri hendaklah membaca “Ya Awwal” (Yang tiada permulaan adaNya) 333 Kali setiap hari.
-Isteri hendaklah membaca setiap hari “Ya Zaljalaali Wal Ikram” 11 kali kemudian tiup di dalam air dan air tersebut diminum.
-Suami isteri hendaklah membaca surah Yusuf / surah Maryam setiap hari.
Amalkanlah dengan penuh harap agar dimakbulkan oleh Allah SWT akan zuriat yang baik dan mendapat rahmat daripada-Nya.

Sumber daripada: - Ustazah Siti Nor Bahiyah

Actly, byk lagi doa, zikir atau amalan yang harus/patut di amalkan. Bagi aku.....antara doa & amalan yang sering aku lakukan adalah: -

1. Setiap hari - doa Nabi Zakaria
- " Rabbi habli milladunka zurriyyatan toyyibatan Innaka sami' uddua" - ayat 38 Surah Al-Imran. Wiridkan ayat ini 40 kali lepas tu doa minta pada Allah dalam bahasa masing-masing.
2. Zikir - Ya Musowwir (Maha Penciptaku)

Diet Pemakanan
  1. Badam (almond) 5 Biji tiap hari (aku SUKA!)
  2. Buah Delima (Mak mertua ku bagi balik dari haji tahun lepas)
  3. Buah Zaitun (buah zaitun tarak ada. Cuma minyak zaitun utk masakan jer hubby aku belikan)
  4. Buah Kurma (YES, ini juga aku AMALKAN)
  5. Jauhkan /pantang makan benda2 masam, nanas, minuman bergas pendek kata benda yang berasid, jangan makan seafood, boleh ambil spirulina everyday, makan sayur & buahan. Suami perlu banyak makan berasid macam daging, ayam etc.
  6. Jangan minum air kelapa (yang ini aku tak berapa SUKA, ikut MOOD)
*NOTE: Bagi Diet pemakanan aku berjaya mengamalkan nya 6 bulan before aku merancang nak dapat baby! hehehe... harap2 menjadi lah yek...

Tips & Petua oleh Dr. Mohd Ismail Tambi (nih...aku cedok kat google)

UNTUK permulaan, kerap lakukan hubungan seksual dan pastikan yang air mani tidak melempah keluar. Jadi jangan bangun selepas seks, jangan gerakkan badan keterlaluan kerana gerakan badan akan mengakibatkan tekanan kepada perut dan pengeluaran takungan air mani dari faraj.

Yang paling mustahak jangan menutup peha atau luruskan kaki dan jangan sekali-kali kemut faraj! Ini akan menolak keluar angin dalam faraj yang akan juga menolak air mani keluar dari faraj.

Perkara lain yang dicegah ialah menyelitkan kain ke kelengkang kerana ini akan menyerap air mani! Kadangkala posisi juga memainkan peranan mengekalkan takungan air mani ke dalam faraj. Wanita yang mempunyai rahim yang berposisi di belakang akan dapati setiap kali selepas bersetubuh, ketika zakar dikeluarkan selepas ejakulasi, air mani pasangan akan ikut keluar.

Cara mengatasi masalah ini ialah melakukan hubungan kelamin dengan memasukkan ereksi dari belakang dengan wanita itu dalam posisi menyujud. Posisi ini akan membuatkan rahim terletak di depan dan membuatkan penghujung faraj luas dan memberi ruang yang mencukupi untuk air mani mendap! (Yeahhh....cara ini betul2 berkesan pd aku)

Waktu subur wanita bermula dengan kemunculan lendir macam hingus yang biasa keluar beberapa hari sebelum telur menetas(ovulasi). Waktu ovulasi ialah petanda atau perasaan sengal di paras ari-ari beberapa hari selepas kelihatan lendir. Kesemua petanda ini dapat dikenali sebilangan besar wanita jika mereka mengesannya dengan teliti.

Perkara yang mustahak ketika merancang hubungan seksual pada waktu subur ialah jangan memaksa pasangan untuk bersetubuh jika pasangan kelihatan tidak bersedia. Jika pasangan rasa tertekan, ada kalanya dia tidak dapat pancut atau gagal dalam hubungan seksual. Ini akan menimbulkan rasa resah dan gelisah dan kesudahannya 'mati pucuk sekunder'.

Opppppppss...1 more thing, Jangan sesekali letakkan diri kita dalam keadaan STRESS! Itu kena ingat. Kalau ada penyakit STRESS...cepat2 la berubat!
Caranya: - Berdoa, Zikir & Solat, Tengok kartun, Baca komik or hang out with frens (Carik kawan yang baik & bukan kawan MAKAN kawan!)

Kalau masih belum ada TANDA - TANDA nak PREGGY...kena bykkan bersabar (Nasib baik la aku dapat family & family mertua yg amat memahami keadaan aku...Syukur) & yakin pdNya. InsyaAllah. Tiada yang mustahil. ".......Kun Fa Ya Kun" (Jika Allah swt mengkehendaki ianya terjadi, Maka terjadilah ia) - Refer to Surah Yassin.

Ok la...lama dah aku pot pet nih BAGI yang makan cili dia yang terasa pedas nya....KESIAN kan korang..aku MAAFkan! aku CHOW dulu. Have a nice day ya!


No comments: