Tentang Aku.....

My photo
♥ Lahir pd 20 February 1979 ♥ Mudah mesra tp sensitif ♥ Orang Serawak, Berdarah campuran Malay + melanau + iban ♥ DAH KAWIN DA. Dan di kurniakan 2 org hero.Syukur alhamdulillah. ♥ Suka akan muzik, seni dan fesyen ♥ Suka mkn dan mkn...dan mkn ♥ Suka main masak2. ♥ Suka Berkebun (peminat tegar bunga Ros) ♥ Suka bergambar dan main pesbuk. hahahha....

♥Kengkawan cayangku♥

Mesej dari kamek untuk kitak....

Monday, March 21, 2011

KOD - KOD PADA BOTOL/BEKAS MINUMAN/MAKANAN PLASTIK

Tahukah anda kod pada botol-botol plastik? Di sini antara beberapa info yang perlu anda tahu:



[1] PETE atau PET.

Biasa digunakan untuk botol plastik, berwarna jernih/transparent/seperti botol air mineral, botol jus dan lain-lain. BOTOL JENIS PET/PETE ini perlu digunakan HANYA SEKALI sahajaI. Penggunaan kerap terutama untuk menyimpan air panas mengakibatkan lapisan polimer pada botol tersebut akan meleleh dan mengeluarkan zat karsinogenik (yang menyebabkan kanser) dalam jangka panjang.

[2] HDPE.

Digunakan untuk botol susu yang berwarna putih susu, tupperware, galon air minum, kerusi lipat, dan lain-lain. Botol plastik jenis HDPE memiliki sifat bahan yang lebih kuat, keras, dan lebih tahan terhadap suhu tinggi. Merupakan salah satu bahan plastik yang selamat untuk digunakan kerana kemampuannya mencegah reaksi kimia antara kemasan plastik berbahan HDPE dengan makanan/minuman. Sama seperti PET, HDPE juga perlu digunakan hanya untuk sekali sahaja kerana pelepasan senyawa antimoni trioksida terus meningkat terhadap masa.

[3] PVC atau V.

V bermaksud PVC (polyvinyl chloride), iaitu jenis plastik yang paling rumit. Ini biasa dijumpai pada plastik pembungkus (cling wrap), dan botol-botol. Reaksi yang terjadi antara PVC dengan makanan yang dikemas dengan plastik ini berpotensi berbahaya untuk ginjal, hati dan berat badan.

[4] LDPE.

Digunakan untuk tempat makanan, plastik kemasan, dan botol-botol yang lembut. Sifat mekanisma jenis LDPE ini adalah kuat, tembus pandang, fleksibel dan permukaan agak berlemak, pada suhu 60 darjah celsius sangat resisten terhadap reaksi kimia, daya perlindungan terhadap wap air adalah baik. Barang berbahan LDPE ini sukar dihancurkan, tetapi tetap baik untuk tempat makanan kerana sulit bereaksi secara kimia dengan makanan yang diperbuat dengan bahan ini.

[5] PP.

Karakteristik adalah biasa botol transparan yang tidak jernih atau berawan. Polipropilen lebih kuat dan ringan dengan daya tembus wap yang rendah, ketahanan yang baik terhadap lemak dan stabil terhadap suhu tinggi. Jenis PP (polypropylene) ini adalah pilihan bahan plastik terbaik, terutama untuk tempat makanan dan minuman seperti tempat menyimpan makanan, botol minuman dan paling penting untuk botol minuman bayi. Carilah dengan kode angka 5 bila membeli barang berbahan plastik untuk menyimpan berbagai makanan dan minuman.

[6] PS.

Polystyrene merupakan polimer aromatik yang dapat mengeluarkan bahan styrene ke dalam makanan ketika makanan tersebut bersentuhan. Selain tempat makanan, styrene juga biasa diperolehi dari asap rokok, asap kendaraan dan seumpamanya. Bahan ini harus dielakkan kerana selain berbahaya untuk kesihatan otak, mengganggu hormon estrogen pada wanita yang menyebabkan masalah reproduksi, dan pertumbuhan dan sistem saraf, juga kerana bahan ini sukar dikitar semula. Bahan ini memerlukan proses kitar semula yang sangat panjang dan lama.

[7] OTHER.

Untuk jenis plastik 7, Other mempunyai 4 jenis, iaitu :

1. SAN – styrene acrylonitrile

2. ABS – acrylonitrile butadiene styrene

3. PC – polycarbonate

4. Nylon

Boleh diperolehi daripada tempat makanan dan minuman seperti botol minum olahraga, alat-alat rumah tangga, komputer, alat-alat elektronik, dan bekas plastik.

SAN dan ABS memiliki resistensi yang tinggi terhadap reaksi kimia dan suhu, kekuatan, kekakuan, dan kekerasan yang telah ditingkatkan. SAN biasanya terdapat pada mangkuk mixer, pembungkus termos, piring, alat makanan, dan berus gigi, manakala ABS biasanya digunakan sebagai bahan mainan lego. Merupakan salah satu bahan plastik yang sangat baik untuk digunakan sebagai bekas makanan ataupun minuman.

PC – atau nama Polycarbonate dapat diperolehi pada botol susu bayi, botol minum berkarbonat, dan bekas makanan dan minuman, termasuk bekas susu tepung.

Apapun, gunakan bekas plastik yang terbaik walaupun agak mahal kerana ia bagus untuk mengelakkan penyakit.

I SHARE, I CARE...........


CALUUUUUUUUUUU...

No comments: