Tentang Aku.....

My photo
♥ Lahir pd 20 February 1979 ♥ Mudah mesra tp sensitif ♥ Orang Serawak, Berdarah campuran Malay + melanau + iban ♥ DAH KAWIN DA. Dan di kurniakan 2 org hero.Syukur alhamdulillah. ♥ Suka akan muzik, seni dan fesyen ♥ Suka mkn dan mkn...dan mkn ♥ Suka main masak2. ♥ Suka Berkebun (peminat tegar bunga Ros) ♥ Suka bergambar dan main pesbuk. hahahha....

♥Kengkawan cayangku♥

Mesej dari kamek untuk kitak....

Wednesday, March 14, 2012

Lahirnya SUPERHERO KEDUA kami ^_^ - PART 2

Hye semua...kabare? tgh buat apa?

Seperti yang dijanjikan. Ni PART 2 sambungan dari PART 1 lahirnya SUPERHERO kami yang kedua. ADEED RIFFAT DARWISY. Ha...kali ini aku nak crita kat korang pasal process2 aku melahirkan anak kedua aku nie secara induce. Korang tau tak apa itu induce? Induce tu satu kaedah untuk doktor alirkan ubat mengandungi hormon ke dlm darah untuk melancar proses pengecutan rahim (kontraksi) supaya cepat bersalin. Bila kontraksi rapat dan kuat, doktor akan pecahkan selaput dan air mentuban akan mengalir keluar. Bayi akan lahir dalam masa 30 minit – 1 jam. Ia bertujuan mempercepatkan proses bayi dilahirkan jika doktor bimbang bayi akan lemas dan boleh maut. Gitu lah lebih kurang maksudnya. So, aku telah melalui kaedah induce tue. Sakit kontraksinya berbeza dari kontraksi semulajadi yang terjadi pada ibu2 yang nak melahirkan anak. Sakitnya bukan kepalang.

Kenapa perlu Induced?
Ia dilakukan sekiranya doktor mendapati bayi akan lebih selamat berada diluar rahim daripada didalam rahim. Sebab yang paling utama untuk induce ialah apabila kelahiran sudah melebihi dari jangkaan. Sebab lain pula termasuk darah tinggi, bayi yang terbantut tumbesaran, pendarahan faraj yang tidak diketahui punca, kencing manis dan pecah air ketuban.
Bagaimana untuk memulakan kontraksi?

Hormon yang menyebabkan rahim mengecut semasa kelahiran dipanggil oxytocin. Ia dihasilkan didalam kelenjar pada bahagian otak dan dikeluarkan kedalam darah melalui kelenjar pituitari. Bagaimana badan memulakan kontraksi rahim masih menjadi tanda-tanya walaupun setelah penyelidikan selama bertahun- tahun. Kita tahu yang banyak hormon yang terlibat dalam proses bersalin tetapi penyebab yang memulakan pengecutan rahim masih menjadi misteri.

Ubat oxytocin sudahpun dapat dihasilkan dimakmal dan tetapi ia hanya dapat diberikan secara intravena. Kepekatan oxytocin dengan mudah dapat dikawal dengan mengunakan alat kawalan atau pam intravena.

Memecah selaput ketuban

Sekiranya kita cuma mengunakan oxytocin, kontraksi tidak akan berlaku dengan cepat kecuali apabila ketuban sudah pecah. Ia mungkin sedikit menyakitkan daripada memeriksaan faraj yang biasa, tetapi amat berkesan untuk menguatkan kontraksi. Kalau tidak dilakukan, proses bersalin tidak akan bermula dengan baik.

Semasa pemeriksaan faraj, satu alat yang dipanggil 'amniohook' akan digunakan untuk menebuk lubang kecil pada selaput ketuban, kemudian oxytocin akan dimulakan. Tidak ‘Favourable’

Semasa hamil, pangkal rahim adalah tebal, panjang dan tertutup rapat. Ini menolong memastikan yang bayi lahir pada masa yang sesuai sahaja. Semasa cukup bulan, pangkal rahim akan secara perlahan-lahan menjadi lembut, pendek dan mula membuka. Itulah sebabnya anda semakin kerap mendapat kontraksi disaat-saat tempoh kelahiran. Pangkal rahim juga mengeluarkan sejenis hormon yang bernama prostaglandin yang boleh melembutkan lagi pangkal rahim.

Sekiranya anda sudah bersedia untuk di'induce' tetapi didapati pangkal rahim masih tebal dan tertutup anda mungkin akan diberikan ubat yang dipanggil prostin. Ini akan bertindak melembutkan pangkal rahim dan membuatkan ia sedikit terbuka supaya prosedur memecahkan ketuban dapat dibuat. Ubat ini akan dimasukan kedalam vagina dan mengambil masa 6 jam untuk berkesan. Kadang-kadang doktor akan memasukkan dos kedua sekiranya pangkal rahim masih tertutup rapat.

Adakah lebih sakit apabila di 'Induced'?

Inilah soalan yang utama yang sering ditanya apabila wanita dinasihatkan menjalani 'induce'. Anda mungkin mendengar cerita yang kurang menyenangkan dari kawan atau saudara yang pernah menjalani 'induce'. 'induce' cuma menolong untuk memulakan proses bersalin jadi apabila wanita sudahpun dalam keadaan hendak bersalin, sakitnya sama sahaja dengan mereka yang bermula dengan cara semulajadi.

So, aku nak mula dari part aku kena admitted pada 16th January bersamaan dengan hari Isnin. aku admitted actly atas arahan doc kat poliklinik. aku terpaksa menjalani kaedah induce sekiranya...aku tak beranak2 lagi selepas dari 17th January tersebut. kalau dah terberanak sebelum dari tarikh tersebut...tak perlu aku di induced kan. klu di ikutkan hatiku aku cakap milkysmileDengar2 dari pengalaman kengkawan yang lain yang penah menjalani kaedah induce nih..diaorg cakap sakit. lebih sakit dari sakit beranak yang normal. waduhhhhh....berdetak detup....jantung aku.

So, 16hb tue..tghari Isnin..aku admitted la. Petang tue aku kena jumpa doc utk scan keadaan baby. hasil dari pemeriksaaan doc...berat baby aku ketika itu...lebih +/- 3.30kg. Dan doc juga ada bertanyakan samada kitaorg tauk gender baby nie. aku jawap...tak tau. kami sengaja tak scan coz nak suprise. tapi..d ikut pada instinct aku..kuat mengatakan baby nie baby boy. Tambah2 pula semalam time bergurau senda dengan anakku Affan..dia kerap mengigit2 seluruh badanku. Sedangkan pada masa yang sama...papanya dia tak gigit pula. huhuhu...milkysmile
After scan, doc tersebut turut memaklumkan yang esok pagi aku akan d induce kan. Waduh...semakin takut aku mendengar. Dia juga explained kat aku...apa itu kaedah induce dan impak nya terhadap pesakit kan kena induce. SERAM juga mendengarnya. Harap2 esok d permudahkan segala urusan. Apa tak nya..doc tue cakap ada pesakit yang di inducekan sampai 3x. coz...ada yang mengalami kedegilan pembukaan rahim. Huh, klu dah sakit...semakin sakit la jawabnya.

so, pada pagi 17hb tue..Selasa, seawal pagi...aku dibawa oleh nurse untuk direview segala tekanan darah, nadi baby. Dan, seperti yang dijanjikan lebih kurang jam 9am begitu aku telah dimasukkan ubat dari bawah "tut" aku tue oleh doc trainee. doc gegirl. she's nice girl. dia treat patient baik dan lembut. tak kasar mcm sesetengah doc. kita yang rasa takut n nebes semacam tue pun kureng skit tekanannya. heeeeeee... kat bawah nie ha..pic semasa proses kena induce. siap oksigen di bekalkan gitew. hew..hew...


lebih kurang sejam lepas diberi ubat tersebut. aku dah pun merasa sakitnya. duh..duh...sakit nya semakin kerap setelah hampir jam 10am. sehinggakan para doc yang visit patient ketika itu pun dah dapat melihat yang aku tengah menahan sakit. Muka aku merah dah macam ayam mengeram.

Sakit makin kerap. Jam menunjukkan pukul 1030am. Dah tak tahan aku menahan sakit..aku pun pergi ke kaunter depan ward...dan mengadu pada nurse dan doc yang bertugas ketika itu. after terima aduan dariku...doc pun check dan di dapati pembukaan rahim ku dah 7cm. its mean tinggal 2cm..lagi aku akan dapat melahirkan baby. kalau di permudahkan segala urusan maybe sejam lagi. Huh, jangan korang fikir yang sejam tue bleh goyang kaki k....nak tido pun dah tak lena. Aku terus di bawa ke labor room (LR) guna wheelchair. Atas wheelchair pun aku dah tak lena nak duduk gitew.... SAKIT giler dow.... sapa2 yang penah kena induce so, mereka tau g mana rasa sakitnya itu. Mintak2 la korang jgn ye dak? heeeeeee....


lagi pic....menahan sakit tue. huhuhuh....

so, dalam labor room...seperti biasa, di check segala nadi ibu n baby. kira jam 1130am...aku dah kerap merasa sakit yang amat sangat. sehingga aku request kat doc2 yang ada ketika itu minta operate. hahhaha...bila mengenangkan saat itu..nak tergelak pun ada. berkali2 aku request operate. aku dah mcm tak mampu nak beranak secara normal. mana tak nya ini kali pertama aku beranak baby besar. dulu time Affan....mcm sedap jer rasa beranak. hehehhe....

Doc tetap bertegas mengatakan yang aku mampu beranak normal. Yang lucu kesnya bila ada sorang doc tue cakap aku beranak twin. wow, twin? senang2 jak ko cakap aku nie preknen twin. serangkap samar betul ko nie. hahahhaha....

1200 t/hari...datang la sorang doc india..klu tak silap aku. dia nie la doc paling aku WANTED. apa tak nya...dia amat KEJAM memecah air ketuban aku. klu aku ada kuasa....dah aku sumpah doc itu menjadi bola sepak. Bila aku rasa aku tensen jak..aku bleh sepak ko! sakit yang amat sangat cara doc tersebut memecah air ketuban aku. i MARK ur face doc k. KEJAM dan takkan aku lupa sampai bila2. klu semua wanita merasa sakit begitu...aku kompem xda org nak melahirkan anak. huhuhuu...

Setelah berhempas pulas....akhirnya...tepat jam 12.45 t/hari...lahirlah putera kedua kami. nie ha pic nya:


*titun....


*dipaksa mama utk berposing.heeew3x


AFFAN RIDZQI DARWISY & ADEED RIFFAT DARWISY

So, that all. abis la part story pasal pengalaman melahirkan anak kedua kami secara induced. Sekian terima kasih. Pa lagi...titun la..heeeeeeee

milkysmile

4 comments:

Andrew Gaing said...

wah best gak stori ko ni sis syiok gak wa baca hikhikjik....anyway congrates 2 ur 2nd baby boy...

Andrew Gaing said...

nice stori sis syiok wa baca. anyway congrates 4 ur 2nd child baby boy Adeep....

Mimy Hamid said...

i pun melalui proses induce 2 kali tau...tapi i minta epidural kurang sakit...tapi ttp kena operate..

Unknown said...

comeynya menantu ku...hehehe